OM MERE MONITOR

Mere Monitor 

Mere Monitor skal højne kompetencerne hos unge, der gerne vil dyrke musik som kunstform. Mange unge har ikke erfaring og viden om hvordan de kommer videre i en svært tilgængelig musikbranche. Mange af de unge tror efterhånden at programmer som X-Factor m.m. er eneste vej til at blive professionel musiker. Vi ønsker at give de unge nogle værktøjer som de kan bruge for at nå deres drømme. For at bruge en floskel, vil vi give dem charme, selvtillid og lækkert hår. Det gøres igennem en række workshops og undervisningsforløb, samt personlig coaching og vejledning af artisterne.

”Mere Monitor” er et samarbejde mellem kulturinstitutioner, kulturlivet, boligsociale initiativer og kommunale ungdomsfritidstilbud. Det skal skabe permanente og tilbagevendende kulturtilbud af høj kunstnerisk og produktionsmæssig kvalitet til, for og med målgruppen.

Vi vil udvikle en tradition, hvor alle de involverede arbejder sammen i et netværk.

Vi vil påvirke de etablerede kulturinstitutioner til at udvikle publikums og kunstnerstrategier for og med unge, samt i større grad stille faciliteter til rådighed for de unge. De etablerede kulturinstitutioner skal udvise større risikovillighed i forhold til de unges idéer.

Vi vil inddrage så mange relevante lokale kræfter som muligt – herunder frivillige unge, i produktionen og projektudvikling, for herved at sikre maksimalt lokalt ejerskab, sammenhængskraft og styrke empowerment tanken.

I sæson 2, som vi kalder "Mentor Edition" er alle artisterne fra 1. sæson gået videre og er blevet mentorer for de nye deltagere.

Rekruttering

Vi starter med at rekruttere de unge musikere i kommunen, lokale bands, solomusikere, producere m.m.

De introduceres til projektet og instrueres i den videre proces. Der er åbent for alle bands, musikere, producere, sangskrivere, solister m.m. og der er ikke sat begrænsning på deltagerantallet. Princippet er at alle der ønsker at være med, kan være med. Dog skal de have et minimum af erfaring, da vi i projektet ikke kan lære folk at spille eller synge helt fra bunden, men kan styrke deres evner, gennem coaching, workshops m.m.

Workshops

Der afholdes en lang række workshops for de unge.

Eksempler på workshops:

Visuelt udtryk (Find dit eget originale udtryk/udtryksform, og bliv inspireret af dig selv ikke det de andre gør)

Management (hvad laver et management, hvor finder man den/det rette match, hvad koster det mm.)

Publishing (hvad er publishing, hvordan administrerer man det, hvor finder man et publishing selskab)

Digital selvudgivelse (gennemgang af div. Muligheder for udgivelse og distribution, lokalt og internationalt)

Marketing (hvordan markedsfører man sig selv?, hvad er der af alternativer)

Branding – foto, video, styling, (udvikling af eget Brand og materiale)

Performance - dans m.m. (hvad er en koreograf, hvorfor er sceneshow nødvendigt? Udvikling af eget show)

Eventplanlægning (hvad kræver det at lave en koncert fra bunden)

Tour produktion (planlægning og logistik samt budget)

Booking ( hvad gør en Book’er, hvad koster det, hvad kan jeg gøre selv,

Jura ( forstå de forskellige kontrakter)

Coaching / Psykologi (bliv psykisk stærk og lær’ at det ikke kun er ”rockstar” på scenen det handler om)

PR (Radio, promo, Dj pools, tv programmer, Social media)

Og meget mere. Hvis de unge i projektet har særlige ønsker til workshop, vil vi afvikle dem.

Koncerter

Der afholdes flere koncerter i forløbet.

Flere koncerter på Spillestedet Baghuset, hvor de musikere der er med i projektet, kan de prøve at stå på scenen på et professionelt spillested, afprøve sig selv, og vil få feedback fra et panel af professionelle musikere.

En række koncerter på Kirketorvet i Ballerup, arrangeret i samarbejde med Ballerup Bladet og Handelsstadsforeningen, hvor de unge musikere præsenteres for et større publikum, på en stor scene midt i byen.

1 stor afslutningskoncert, hvor projektet sluttes af og deltageren optræder og præsenterer de produkter der er kommet ud af projektet. Dette vil samtidig blive en pladereception for de endelige udgivelser.

Vi arbejder også for at få vores artister ud og spille på scener andre steder i landet.

Milepæle

Alle deltagere i Mere Monitor, vil få opstillet nogle milepæle de skal nå undervejs i projektet. Dette er for at vi kan følge deres engagement og drivkraft og så de samtidigt kan følge med i deres udvikling.

Frivilligt engagement

Som en del af projektet skal der afvikles koncerter, laves musikvideoer, tages billeder, laves grafisk arbejde, sys kostumer, lægges sminke og meget, meget mere. Til dette vil vi inddrage en masse unge frivillige, som syntes det er spændende at arbejde med musikbranchens mange elementer, men som måske ikke selv har talentet til at lave musik. Der bliver brug for folk der kan slæbe udstyr, sætte lyd op og lave lyd og lys, lave video, klippe video, producere grafik, plakater og meget mere. Så rigtig mange unge vil blive inddraget i projektet som frivillige, med de kreative evner de har. Så alt i alt forventer vi at aktivere flere hundrede unge i projektet, udover alle dem som vil kunne nyde koncerterne og slutprodukterne i form af musik og video.

 

Indspilninger

Alle deltagere uddannes til at bruge et lydstudie, og vil hvis de ønsker det kunne indspille egne demoer.

Alle deltagere vil få indspillet mindst et nummer med en professionel producer, og vil udkomme på en digital udgivelse.

Desuden vil de få lavet musikvideo, og der laves løbende en dokumentar om hele projektet.

Faciliteter

Projektet laves med støtte og i samarbejde med Ballerup Ungdomsråd, som stiller alle faciliteter i Ungdomskulturhuset Vognporten til rådighed. Desuden laves der undervisning forløb med lærere fra Ballerup Ungdomsskole, og Ballerup Musik og Kulturskole, hjælper med faciliteter, udstyr og lokaler.

 

Følgende faciliteter er til rådighed for de unge musikere:

Video – Vi har faciliteter til optagelse og redigering af musikvideoer m.m.

Studie – Vi råder over et professionelt lydstudie, med Protools & Logic

Foto – vi råder over Fotostudie med professionelt kamera, og studieudstyr

Spillested – Vi har fri rådighed over Spillestedet Baghuset med plads til 150 prs. Og mulighed for at bruge Baltoppen Live med plads til 600 prs.

Lydanlæg – Vi råder over eget stort PA anlæg

Øvelokale – Vi råder over eget øvelokale, samt låner ekstra øvelokaler af musikskolen og ungdomsskolen.

Scene – vi råder over mobilscene, til koncerter i byområderne

Droner – til filmning af video m.m.

 

Undervisere

Vi bruger professionelle kunstnere og branchefolk, som vi kan trække på i vores allerede store netværk, og som alle har givet tilsagn om deres deltagelse. Desuden fungere 22 tidligere deltagere som mentorer, undervisere, og hjælpere for de unge musikere.

Succeskriterier

Mindst 10 lokale unge orkestre eller solister skal være med i projektet.

Vigtigst af alt skal projektet kunne skabe permanente initiativer, som engagerer og motiverer de unge og øger deres deltagelse i kulturlivet bl.a. på de etablerede kulturinstitutioner. Efter projektets afslutning står alle faciliteterne stadig til rådighed for de unge via Ungdomskulturhuset Vognporten, musikskolen og ungdomsskolen, hvor lydstudie, øvelokaler, fotostudie og videofaciliteter er lokaliseret.